Rozbiórka obiektu – jakie należy spełnić formalności ?

Rozbiórka obiektu – jakie należy spełnić formalności ?

Jeśli decyzja o rozbiórce obiektu już za nami, to… tak tylko się wydaje. Nim do niej przystąpimy, należy zorientować się, czy prawo nie domaga się spełnienia niektórych formalności. Przekonamy się, że jest to konieczne niemal za każdym razem, lecz wymogi te różnią się w zależności od sytuacji.

Po pierwsze, trzeba zwrócić uwagę na gabaryty oraz lokalizację budynku, który ma zostać poddany rozbiórce. Istotne jest też bezpośrednie sąsiedztwo budynku.

Te parametry rozstrzygają w pierwszej kolejności o tym, jakie formalności są niezbędne, przy czym należy pamiętać, że ich beztroskie pominięcie kończy się grzywną pieniężną.

Ważne jest też, czy dany obiekt nie znajduje się w rejestrze zabytków – w takim wypadku należy zgłosić się do generalnego konserwatora zabytków. Jeśli obiekt jest w opłakanym stanie i nie zwiastuje szans na pomyślny remont, konserwator może usunąć taki obiekt z rejestru. To jednak i tak dopiero pierwszy krok; następnie i tak obowiązkowo udajemy się do starosty powiatowego, po czym czeka nas to, co opiszemy nieco niżej.

Wspomniane „niemal za każdym razem” staje się natomiast zrozumiałe, gdy nie musimy udawać się do urzędu. Dzieje się tak wówczas, gdy jest się właścicielem obiektu budowlanego, który ma się zamiar rozebrać, oraz pod warunkiem, że jego postawienie nie potrzebowało zgody na budowę i nie znajduje się on pod ochroną w charakterze zabytku.

Można tu podać przykład wolnostojącego budynku gospodarczego na jeden parter. Podobnie np. z altaną śmietnikową. Obiekty, które swoją powierzchnią nie przekraczają 25 m2, możemy wybudować nie potrzebując zezwoleń, a co za tym idzie, również rozbiórka obejdzie się bez nich.

Jeśli obiekt zajmuje większą powierzchnię, lecz jego wysokość nie sięga ośmiu metrów, a jego położenie nie lokuje się w odstępie od granicy działki większym niż 1/2 jego wysokości, to starostwo powiatowe jest miejscem, do którego należy się wybrać celem zgłoszenia zamiaru rozebrania budynku. Dodatkowo, obiekt taki nie może podlegać ochronie konserwatorskiej ani figurować w rejestrze zabytków.

Jakie informacje powinno zawierać takie zgłoszenie? Musimy otóż nakreślić, jak mają się odbyć prace rozbiórkowe oraz w jakim zakresie będą one wykonane. Gdy minie już trzydzieści dni od dnia, gdy dostarczyliśmy takie zgłoszenie starostwu, możemy spokojnie przystąpić do rozbiórki – uznajemy automatycznie, że zgłoszenie zostało rozpatrzone pozytywnie. W przeciwnym razie, przed upływem tego okresu dostalibyśmy decyzję odmowną.

Należy jednak pamiętać, że ważność zgłoszenia nie jest dożywotnia; nie warto więc zwlekać, gdyż liczy sobie ona 2 lata od widniejącej tam daty. Ponadto, jeżeli starosta jest w stanie stwierdzić natychmiastowo, że postulowana rozbiórka to potencjalne zagrożenie dla środowiska, zdrowia czy też infrastruktury, może zobowiązać właściciela do odczekania okresu 30-tu dni bez trybu domyślnego. Innymi słowy, właściciel musi wtedy czekać za decyzją pozytywną.